Friday, April 15, 2011

Melihat ke Langit, Menyemai Bumi

-Bismillahirrahmanirraheem-


"Pergggh terkejut kepala aku tadi dengar syarah Sheikh Imran Hossein, bapak menyentap penjelasan dia!"


-Sheik Imran Hosein-
(www.imranhosein.org)
"Ha'ah, siap ada pelopor dinar mas lagi masa majlis tadi!"


"Eh, ce korang terang sikit apekebende isi talk tadi? Can you explain to me what the Sheikh just said? Ape kaitan seluar jeans dengan Gog-Magog ( Ya'juj wa Ma'juj )tadi?"


"Alaaa, ko kan ambik MUET esok?"

(Hahahahahahaha)


"Eh Syeikh Syukri, tadi lagi senyap? Benda pendapat ko tentang ceramah tadi?"


"Laaa, takkan tak kenal syeikh kot? Dia tengah pikir nak balik Putrajaya nanti tulis kitab ijtihad!"


(Hahahahaha XD)


Itulah sedikit sebanyak komen saya, Najmi Basri, Abdul Basit, Syafiq Zaidi, Suffian Zulkifli, Sheikh Syukri As-Suhaimi Al-Putrajayayi dan Abu Ubaidah sepulangan daripada wacana 'An Islamic View on the Arab Uprising' yang disampaikan oleh Sheikh Imran Nazar Hosein.

Owh, tak dilupakan juga Nizam Yatimi yang membawa kami ke Universiti Malaya, Auditorium Akademi Pengajian Islam dengan Trajet Hyundai beliau yang begitu berjasa. Thanks a lot Nnnjjjje!

Bagi mereka yang pernah menonton dokumentari Awakening Project seperti The Divine Book, The Arrivals dan Third Phase, kuliah dan pesanan Sheikh Imran Hosein seringkali dimuatkan dalam episod-episod series tersebut, khususnya berkaitan Israel, konspirasi Yahudi, petanda-petanda menjelang Qiyamah dan sudah tentu topik yang paling diminati ramai (digeruni juga), AL-MASIHUD DAJJAL!

Tapi kedatangan beliau ke UM bukanlah untuk mengupas isu-isu tersebut seperti yang diucapkan oleh beliau:

"I won't bother explaining about it because you've been listening to me for the past 10 years!"

Kedatangan Al-fadhil syeikh adalah untuk menerangkan sedikit sebanyak tentang perkembangan kebangkitan di Timur Tengah dengan kaitannya terhadap perancangan Yahudi Zionis dan bonekanya Amerika Syarikat dalam mencaturkan pelbagai peristiwa-peristiwa dunia 'pasca-moden'.

Beliau juga memberikan penekanan terhadap perspektif yang digunakan beliau dalam menganalisis kebanyakan isu-isu global yang baginya seringkali tersasar kerana kita ummat Islam gagal untuk mengamati isu tersebut daripada satu pandangan khas yang hanya kita miliki.

"The seculars can only analyze from the political and economical aspects, and they cannot go beyond that. But we as Muslims have another perspective that allows us to go further than them to look into matters. I call this perspective ESCHATOLOGY."

"And the secularist scoff, scorn, laugh when I use ESCHATOLOGY as a method to analyze current issues because they cannot go beyond their secular mindset."

Kata-kata inilah yang mencari tema utama sebenarnya dalam talk beliau. Melihat dan menganalisis situasi semasa dengan merujuk khabar Al-Qur'an & As-Sunnah tentang peristiwa akhir zaman.

Inilah perkara yang memberi renjatan giga-watt bagi saya sepanjang majlis diadakan, tidak dilupakan juga penekanan aspek membebaskan ummat Islam daripada RIBA, suatu gagasan yang sudah lama diperjuangkan Sheikh Imran dalam usaha menguatkan kembali ummat Islam.

Namun dalam keseronokan dan keghairahan kami semua mendengar penyampaian Sheikh Imran, something ticked in my mind.

Bagaimana kita ingin membawa mesej dan gelombang kesedaran yang sama kepada mereka yang berada di kampung sana?

Saya tak nak lah komen banyak sangat sebab pengunjung laman ni boleh baca sendiri la coretan-coretan saya yang lepas, banyak sangat perkataan TAPI dengan NAMUN.

Tapi, (haaa kan dah kate) kebangkitan sebenar adalah kebangkitan yang didokong oleh seluruh lapisan masyarakat lebih-lebih lagi agenda yang kita ingin tentang ni usaha kuasa GLOBAL, maknanya segenap ummat Islam perlu di-galvanise-kan untuk sahut cabaran meng-Islam-kan kembali EKONOMI dan MUAMALAT bukan sahaja di negara-negara Islam bahkan mencakupi seluruh jaringan tamadun yang terlibat dalam transaksi kewangan!

Wow! Tampak agak tapi sebenarnya kurang mustahil kan?

Siapa lagi kalau bukan kita muda-mudi yang ada access kepada maklumat-maklumat sebegini untuk menghadamkan idea-idea intelek seperti Sheikh dan menyebarkannya di peringkat bahawa sana?

Memetik kata-kata Syeikh Imran

"I realize that I am only laying the foundation, it is up to THOSE that come after me to take things to a higher level and expand this idea."

Anda rasa siapakah THOSE, MEREKA yang Sheikh Imran maksudkan?

Ayuh kita muda-mudi persiapkan diri untuk menjana kebangkitan UMMAH seperti yang dijanjikan RASUL AL-AMIN!

(P/s:- Mungkin ada sedikit ketidaktepatan dalam quoting kata-kata Syeikh Imran tapi saya boleh jamin yang isinya DHABIT.)  : )

0 comments:

Post a Comment