Sunday, February 26, 2012

Bumikan Cita Melangit Itu

-Bismillahirrahmanirraheem-

'Antara masalah terbesar student-student dalam department saya ialah bidang thermodynamics.'

Khusyuk mendengar. Pak cik yang memakai glasses lebar lagi luas itu memang menarik minat saya. Sungguh bersahaja, tapi pembawaannya membuktikan beliau bukan sekadar pak cik.

'Daripada ramai-ramai students saya 21 orang fail!'

'Engineering isn't that hard, tapi kita kekurangan sumber manusia yang boleh menerangkan topik ini dalam bahasa laymen!'

'Betul.'

Seorang pak cik yang lebih muda dan segak mengiyakan. 

'Kita perlu consider penggerak-penggerak yang mampu menerangkan science kepada julat umur yang luas. Setiap booth perlu pastikan isu ini ditangani dengan baik'

'Kita perlu cater kepada dua group. Yang Tingkatan dan Darjah. Kita perlukan exhibition yang boleh mereka pegang dan main, ketuk-ketuk.' Seorang mak cik meneruskan lagi percambahan minda.

'Seperti di kampus saya, kami menubuhkan Thermodynamics is Fun Club. Moto kami Thermodynamics does not kill, Thermodynamics is easy!'

'Kita jemput juga champion-champion bidang-bidang yang ingin kita presentkan. Kita tangkap interest mereka.'

'Science is fun!'

'Science is easy!'

Bergema bilik dengan sambutan persetujuan pak cik & mak cik yang begitu teruja untuk menjayakan program karnival sains di Temerloh, negeri kesayangan saya.

Syukur melihat di ceruk kampung yang terpencil seperti Kerdau masih ada mata-mata yang sudi menjenguk untuk membangunkan manusia.

Gembira melihat kesungguhan mereka untuk menggerakkan anak-anak muda dan masyarakat dari terus terperusuk di bawah tempurung kejahilan.

Paling best, melihat mereka begitu jujur dalam mendepani realiti & hakikat di hadapan mereka.

Dilemma Si Pemuda 

Saya kini menjalani semester akhir di asasi perubatan di Pusat Matrikulasi Universiti Islam Antarabangsa dan banyak persoalan sudah muncul untuk menyerabutkan kehidupan. Kata makin tua kan? XD

Dari soal gaji ke biasiswa, hingga fasal bila nak kahwin. Jangan main-main, ada junior saya umur 19 dah ke jinjang pelamin, tuan blog okay jer tapi member-member yang buat tak keruan bagi peer pressure la pulak. FB group dah penuh dengan item-item sedemikian.

Tapi persoalan lebih besar daripada nikah sudah menjengah. Siapakah aku selepas ini?

Krisis identiti, heh. Dulu tak lah nak fikir kita pun akan experience benda-benda macam ni. Masa berlalu, keadaan berubah, kita pula terdedah dengan pelbagai unsur yang mula kita hargai.

Kita makin menghargai masa yang semakin suntuk.

Kita makin menghargai sahabat-sahabat yang bersama-sama kita dalam kerja & belajar.

Kita makin menghargai jasa baik ibu bapa, guru-guru dan mereka yang banyak membentuk diri kita.

Yang paling besar, kita menghargai peluang yang sudah dijuadahkan di hadapan kita.

Peluang untuk mebuat perubahan, peluang untuk membuat perbezaan. Tapi bagaimana? Sebagai apa? Melalui jalan apa? Saya pasti ramai sudah memikirkan hal yang sama.



Saya akan menjalani pengajian untuk meluluskan diri sebagai pengamal perubatan. Orang kata jadi doktor ni kerja yang baik. Noble work orang panggil. Kita merawat orang, maintain kesihatan masyarakat, sambut bayi, jalankan pembedahan dan banyak lagi. Demi kesihatan, demi kebajikan.

Cuma satu persoalan yang timbul. Sudah berapa ramai lepasan-lepasan jurusan perubatan? Saya rasa ada banyak efflux, malahan kerajaan Malaysia terpaksa mengehadkan kemasukan lepasan SPM ke dalam kursus satu ni. More doctors should mean disease rates, health problems should decrease right? Simple logic, put 1 and 1 you'll have two.

Sekarang lihat di dalam surat khabar atau just google on the internet. Anda boleh jumpa artikel yang meraikan  kejayaan umat manusia membasmi obesity? Hypertension? Heart disease? AIDS? Cancer? Atau semudah jangkitan cacing kerawit? Ini semua penyakit-penyakit yang banyak meragut nyawa manusia kini. Cacing kerawit anda tanya? Cuba search apakah punca terbesar ramai kanak-kanak Afrika merana dalam menjalani kehidupan dari hari ke sehari.

Apa yang kita lakukan selama ni? Setahu saya segala macam ailments di atas tak memerlukan teknologi laser, kejuruteraan genetik tahap qwarks ataupun nanoteknolgi untuk diselesaikan. Tapi hari demi sehari kita disajikan dengan berita-berita perkembangan dunia perubatan yang begitu mengujakan. Dadah baru yang begitu hebat kesannya, penemuan DNA yang mampu menghasilkan bahan kimia perencat sel kanser, penghasilan robot skala molekular yang mampu memasuki salur darah yang tersumbat & the list goes on.

Sahabat-sahabat, mereka sedang menyelesaikan masalah atau hanya melambatkan the inevitable end? Adakah seorang lelaki menghidapi AIDS kerana ketiadaan vaccine untuk membunuh virus HIV atau kerana tabiat kehidupannya yang jelik? Adakah seorang pemudi merana arteriosclerosis kerana tiada robot yang cukup kecil untuk membuang deposit-deposit asing yang terkumpul dalam salur darah atau tabiat menyumbat perut dengan makanan tinggi dengan lemak?

Adakah kami para pengamal perubatan, pakar bedah, dietician, doktor-doktor hanya benteng? Penampan? Penjana jalan dan sebab agar masyarakat boleh terus hidup dengan gaya hidup yang teruk?

Seperti seorang lelaki kehausan. Ditutup matanya, diikat kedua-dua belah tangan dan kaki. Dipasakkan garinya betul-betul di tepi sebuah mata air. Meminta air dengan begitu terdesak. Kebetulan ada seorang musafir kasihan dengan keadaan si lelaki yang digari, ingin dibantu menghilangkan kehausannya.

Lalu apa musafir itu buat? Dibuka kantin airnya, diisikannya penuh dari mata air, dan disuakan kepada yang lelaki yang kehausan. Dibuat berulang kali sehingga dia puas.

'Saudara perlukan air lagi ke?'

'Tak, terima kasih kerana membantu aku wahai musafir.'

Merasakan tugasnya sudah selesai, sang musafir meneruskan perjalanan.

Satu hari berlalu. Dua pula. Tiga malam sudah sempurna.

Lelaki itu kembali kehausan.

Tiba seorang lagi musafir yang membantu dengan cara yang sama.

Lelaki itu kembali kehausan.

Adakah tidak ada cara lain untuk membantu si lelaki kehausan? Adakah tindakan para musafir telah menghilangkan dahaganya atau sekadar menampan masalah yang akan kembali?

Saya tidak ingin menyuakan secawan air. Saya akan buka ikatan lelaki itu kerana dia sendiri mampu untuk berdiri dan menjaga dirinya sendiri.

Somebody To Look Up To


'Jadi jelas ya pelaksaan kita?'

Gambarajah dan jadual di atas papan putih dirujuk. Contengan-contengan dan scribbles yang bakal direalisasikan.

'Ramai populasi penduduk bekerja sebagai petani dan pekebun. Projek penebusan tanah dan penghasilan bahan-bahan industri daripada bahan sisa aktiviti mereka kita proceed ya? Masalah perparitan kita akan address dalam perjumpaan kita dengan wakil daerah nanti. Biar kita buka mata mereka tentang kepentingan sains & teknologi.'

'Apa-apa pun, paling penting kita ketengahkan Islam dalam karnival ni. Samada audience kita Muslim or not Muslim, they must face fact and history!'

Tak terkata perasaan semasa mendengar ungkapan pak cik dan mak cik yang sudah lanjut umur dan memang banyak komitmen. Siapa mereka kini tidak membutakan pandangan mereka kepada Prinsip yang satu ini.

KITA SEMUA DAIE!

Hari itu saya pulang ke kampus dengan semangat yang kembali teguh. Aku akan teruskan perjalanan!

Owh, lupa nak mention. Pak cik & mak cik saya maksudkan diatas adalah professor-professor yang memegang jawatan besar seperti dekan dan ketua jabatan di universiti masing-masing.....




3 comments:

  1. "Andai diumpamakan Islam seperti sebuah bangunan usang yang hampir roboh,
    maka aku akan berjalan ke seluruh pelosok tempat bagi mencari jiwa-jiwa muda.
    Aku tidak ingin mengutip dengan ramainya bilangan mereka,
    tetapi aku inginkan hati-hati yg IKHLAS utk bersamaku membina kembali bangunan usang itu menjadi tersergam indah"
    (As syahid Imam Hassan Al-Banna)

    Jazakallah atas peringatan yg sangat membina.
    Jk bukan kita yg memulakan perubahan, siapa lagi..?
    Sekarang adalah masa utk melihat ke dalam diri, dan apa yg paling penting ialah 1st STEP.

    ReplyDelete
  2. aku menantikan IBNU SINA 2..
    moga engkaulah penggantinya.
    moga terus thabat, walau apapun mehnahnya.

    ReplyDelete
  3. Masa terus berputar.
    Akan tiba satu detik kita akan menghargai siapa kita hari ini & di mana kita telah berada.
    Setelah detik itu hadir, pasti ujian Ukhuwwah akan sering menyapa,
    kualiti ibadah saat kita mampu untuk konsisten menjadi monolog di jiwa.

    Moga dengan suluhan cintakan Ilmu, menjadikan Iman kita tegar menghadapi segalanya, Terutama penyakit tersembunyi di tabir mata manusia.
    Disamping peringatan Nabi sungguh beruntung mereka yang sentiasa mengingati hari pertemuan dengan-Nya.

    Akh, teruskan Perjuangan di medan sana,
    Sehingga syahid menjemput kita!


    ReplyDelete