Thursday, February 23, 2012

Deep Dive

-Bismillahirrahmanirraheem-

Anda pernah tak termenung di sisi sebuah gaung? Ada orang melihat jauh ke ufuk yang terbentang di mata. Saya pula selalu memandang jauh ke dasar ke bawah.

Yang melihat ke ufuk selalu menghiasi mindanya dengan mimpi-mimpi dan ilusi yang manis. Mengidamkan semua yang dicita menjadi. Satu langkah dimajukan, terus terbayang kejayaan-kejayaan yang gemilang bakal dicapai.

Pencapaian akademik yang hebat. 4 leper dari awal semester hingga yang akhir.

Pembasmian merokok di sekitar kawasan asrama.

Zero coupling dan masalah sosial di kawasan kampus.

Pembinaan kesatuan antara semua ahli masyarakat.

Revival mahasiswa dan mahasiswi Muslim tentang tanggungjawab mereka terhadap ummat.

And the list goes on...

Tapi saya sudah membuat langkah kedua.

Saya sudah menghampiri gaung yang maha dalam itu. Saya tidak mendapati cahaya-cahaya lampu perayaan di bawah sana, hanya kegelapan mutlak yang begitu meragukan.

Entah apa mendiami kawasan ngeri sebegitu rupa.

Entah apa yang menunggu kehadiran saya di bawah sana.

Entah-entah apa yang saya ketemukan di bawah sana bukanlah seperti yang diharapkan.

Ketika itu semua mimpi dan ilusi sudah lenyap ditiup dingin angin bertekanan rendah. Sedarlah anak Adam, ini bukan calang-calang usaha.

Tiada bungge cord untuk menarik saya kembali ke atas.

Tiada parachute untuk melewatkan terjunan.

Hanya keyakinan untuk terus menuju ke dasar.

Faiza 'Azamta fatawakkal ala Allah

Ingat matlamat kita sahabat-sahabat sekalian, walau besar atau kecil, ini prinsip yang perlu ada. Kita menuntut keindahan dalam usaha, tapi hasil yang baik akan didampingi oleh usaha yang begitu menyeksa.

Gaung itu memanggil.

Time for a deep dive.






0 comments:

Post a Comment