Wednesday, May 23, 2012

PJ life- A student's conclusion

-Bismillahirrahmanirraheem-

'Hemmmm~'

'Ermmmm~'

'Hummm~'

Suria sudah meninggi, kain pelikat masih lagi dipakai.

Bzzzzzzz!

'Aisehmen, apa fasal jam aku memekak ni?'

'Kejap, hari ni hari apa?'

'Kejap, bukan ke?'

'Argghhhhh!'

Haha, boleh kata tiap-tiap minggu kuliah saya pasti dihiasi dengan adegan seperti tertera di atas. So tak hairanlah every semester attendance saya memang nak nazak. Setakat ni hanya satu subjek sahaja yang sempat dilanggar sampai dikenakan warning letter. Fuuh~, memang on the edge betul belajar cara Encik Hazwan kita ni!

Samada 1st year atau 2nd year, boleh kata tabiat ni memang saya sukar nak break. Lecturer bingung dengan kerenah student brother sorang ni;

'Kenapa selalu lewat datang kelas?'

'Your attendance ni merisaukan madam la, takut-takut tak cukup attendace untuk final exam.'

Rakan-rakan pula sudah masak dengan perangai HoHah! saya yang begitu menghairankan! Dah la student M%$#C, D* pulak tu, apa cer ni bro?

'Sori semua, saya ada minor insomnia'

Laaaa~

Hoho, tapi jangan anggap result saya hancur ye? Alhamdulillah boleh la saya lulus dengan warna berterbangan every semester, thanks to my beloved and understanding friends!

Okay, ini bukan matlamat post ni bukan encik Hazwan?

Apa sebenarnya yang ingin anda nyatakan di sini encik Hazwan?

Terima kasih kepada pembaca setia yang sentiasa bertanya.

Dalam 5 semester yang penuh kepelikan dan kejanggalan habit saya, there's one thing i could say definitely.

I've spent countless nights unable to close my eyes not because of pysiological factors.

Pemakanan saya seimbang.

Saya bersenam seminggu lebih dari 2 kali.

Ya, saya sudah consume dairy based food dan pisang.

Tapi akal dan mata saya tidak bersetuju hari itu boleh tamat begitu sahaja.

Kita sebagai pemuda-pemudi ummat ini, yang merangkumi etnik Melayu, Cina, India, Scandanavia, Arab, Indo-China dan pelbagai lagi bangsa bukti kekreatifan Maha Pencipta kita menanggung satu tugasan yang tidak ringan.

Masih terngiang-ngiang malam-malam tanpa bintang yang mendiami hari-hari pengajian saya. Ya, esok kelas pukul 8 di perpustakaan menanti, tetapi kelampian kita semua yang menyelubungi semalam dan hari-hari sebelumnya tidak akan berlalu sahaja dengan terbit matahari esok.

Kita perlukan penyelesaian.

Kita perlukan individu-individu yang mampu memikirkan penyelesaian itu.

Kita perlukan komitmen individu-individu tersebut untuk melaksanakan penyelesaian itu.

Kita memerlukan kesatuan antara mereka to see that penyelesaian till the end.

Malam-malam itu masih menemani saya.

Kerana kita belajar bukan semata-mata untuk mendapat peluang bekerja.

Namun belajar untuk melaksanakan tugas lebih besar daripada itu.

Surah Al-Baqarah, ayat 30 hingga 36 begitu menghantui.

1 comments:

  1. " Kerana kita belajar bukan semata-mata untuk mendapat peluang bekerja.

    Namun belajar untuk melaksanakan tugas lebih besar daripada itu.

    Surah Al-Baqarah, ayat 30 hingga 36 begitu menghantui."(En Hazwan)

    ReplyDelete