Sunday, February 20, 2011

Henti dan Hisab

Bismillahirrahmanirrahim

Dah lama aku rasa resah.

Tidur tak pernah nyenyak.

Jaganya macam orang keawangan. Tak rasa berpijak di bumi, tak rasa berbumbungkan langit.

Makan tak pernah rasa puas, walaupun kenyang.

Cuba duduk senyap, nak bertenang hajatnya, namun banyak sangat perkara yang bermain di benak.


Ada benda yang memang tak mampu aku galas dan buat.

Islam perlu ditegakkan. Aku ingin jadi arkitek kebangkitannya. Aku ingin menjadi hartawan yang menyokongnya. Aku ingin jadi susuk tubuh yang akan memimpin ummatnya.

Ada benda yang memang patut aku buat tapi aku tak fokus.

Solat 5 waktu berjamaah di masjid. Qiamullail. Puasa sunnat. Peranan aku sebagai pelajar, anak, abang, adik, rakan dan pemegang amanah. Adab aku dengan guru, ibubapa, rakan-rakan. Akhlak dan peribadi aku.

Ada benda yang sepatutnya aku tak buat tapi aku buat.

Yang ni tak payah syarah pun semua dah maklum.

"Berhenti sebentar Halim oiiiii."

"Bertenang."

"Haaaaaaaaaaa."

"Back 2 basics"

aKu cuba untuk menguruskan kembali keutamaan. Destinasi kita jelas, tapi perjalanan ini perlukan perancangan. Ikut denai yang kita boleh lalu, bukan cerunam bukit.

aKu cuba menelusuri travelog Rasulullah S.A.W dan sahabat.

aKu terus menekuni manual Al-Quran semampu daya.

aKu mencari tempat dan peranan aku atas pentas ini.

aKu ingin rasa tenang berpegang dengan lifeline agama ini.

Satu Matlamat tapi ikutlah Jalan dan Panduan yang betul

Ya Allah, luruskanlah jalan dan pandulah hati-hati ini.

0 comments:

Post a Comment